11 voordelen van buiten sporten in de winter

De eerste wintermaand zit altijd bomvol feestdagen, kerstdiners en nieuwjaarsborrels. Daar kan je workout ritme wel is door in de war komen. Sportscholen zijn veel of eerder dicht, je hebt zelf verplichte nummers bij familie en vrienden waardoor je niet aan sporten toe komt. Ik ben de komende drie dagen bijvoorbeeld bij familie en vrienden, maar ik heb wel een setje sportkleding ingepakt. Ik logeer in een dorpje en daar kun je heerlijk de polder in, en buiten sporten vind ik in de winter het lekkerst! Ik geef je 11 voordelen van buiten sporten in de winter!

1. Je verbrandt meer calorieën

Ja, echt! Ik wist dat je enthousiast zou worden van deze. Doordat je lichaam harder moet werken om warm te worden, verbrandt je meer calorieën. Er van uitgaande dat jij niet met een skipak gaat hardlopen of bootcampen. Alhoewel dat ook niet negatief hoeft te zijn, want dat zul je wel veel zweten. Overigens kun je ook gewoon gaan wandelen, maar stap dan flink door, dan verbrandt je vaak net zoveel als met hardlopen.

2. Positieve invloed op humeur

Behalve als het regent misschien, heeft de buitenlucht echt een positieve invloed op je humeur. Zeker als je een stukje natuur kunt opzoeken; dat kan een bos of het strand zijn, maar ook gewoon een stadspark. Dan ben je even helemaal ‘back to nature’ en dat werkt altijd positief op je humeur! Dat heeft natuurlijk ook te maken met de frisse (koude) lucht.

3. Je wordt minder snel ziek

Uit onderzoek blijkt dat als je in de winter regelmatig buiten sport, je de kans op verkoudheid verkleint. Je bent natuurlijk ook gewoon eerder gewend aan de koude buitenlucht, als je vaker buiten sport. Dan wordt je ook niet bij het minste of geringste vriespunt verkouden of ziek. Ook kom je buiten als het goed is minder in aanraking met bacteriën dan in de sportschool.

4. Zintuigen stimuleren

In de natuur worden allerlei zintuigen geprikkeld die je in de sportschool niet kunt stimuleren. Je lichaam en spieren voelen anders aan, en moeten anders getraind worden in de kou. In vergelijking met de loopband met één uitzicht, zie je als je de buitenlucht in gaat veel meer. Als je zonder oortjes sport, hoor je waarschijnlijk ook heel veel andere dingen, en je ruikt andere dingen in de natuur. Kortom, heel veel andere dingen die je uitdagen of juist blij maken!

5. Helpt tegen stress

Lekker even naar buiten gaan, kan stress verminderen. Al is het alleen maar een wandeling van 5 à 10 minuten tijdens je werk, net na die drukke meeting bijvoorbeeld. Of gewoon met regelmaat een rondje hardlopen, al is het om stress te voorkomen. Je kunt je hoofd leegmaken door te bewegen, en buitenlucht helpt daarbij. Het is letterlijk verfrissend om even buiten te zijn, en zo reageert je mind daar ook op. Even uit, even de gedachten ergens anders, of pure focus op je workout.

6. Frisse lucht

Zeker als je de hele dag al binnen zit, is het veel lekkerder om buiten te gaan sporten dan om weer naar binnen te gaan. Je hersenen hebben heel veel baat bij frisse, zuurstofrijke lucht. Ook je bloeddruk en hartslag verlagen door frisse lucht. Let dus wel op dat je beter echt de natuur in kunt gaan, waar je geen last hebt van verkeersuitstoot. Heb je echt moeite met de kou, zorg dan dat je in ieder geval een windjack, zoals deze van Nike, draagt. Daaronder kun je dan beslissen of je een t-shirt of lange mouwen shirt aan doet.

7. Je houdt het langer vol

Als je mij een halfuur buiten laat hardlopen, vind ik dat wel lekker. Terwijl als je me op een loopband in de sportschool zet, ben ik dat na 5 minuten zat. Zeker als ik lekker om me heen kan kijken, een leuk wijkje of mooi parkje doorren, ren je zo even wat verder dan dat je normaal zou doen!

8. Het is gratis

Hatsee, die moest er natuurlijk in. Oké, de sportschool biedt groepslessen en fitnessapparatuur. Maar hoewel ik het tot nu toe vooral over buiten hardlopen heb gehad, zijn er veel meer buiten workouts mogelijk in de winter! Bijvoorbeeld fietsen, bootcampen, yoga, coretraining en oefeningen met lichaamsgewicht. In veel steden hebben ze in parkjes ook vaak wat fitnessapparaten staan. En anders kun je je altijd uitleven op de rolstang of de parkbankjes!

9. Vitamine D

De welbekende vitamine D doe je ook buiten op! Met zonlicht, dat wel, dus ga vooral ook lekker overdag naar buiten. Vitamine D is weer hartstikke goed voor het voorkomen van allerlei nare fysieke ziektes, en bijvoorbeeld depressie. Daarnaast vergroot het je spierkracht!

10. Je hebt geen last van drukte

Dit is tijdstip afhankelijk, zowel in de sportschool als buiten. Maar in de gym kan het veel voorkomen dat dat ene apparaat telkens bezet is, je de starende ogen voelt van iemand die op jou wacht, of dat een groepsles veel te vol staat. In het park of bos kan het ook druk zijn, maar je hebt buiten al veel minder beperkingen in je ruimte. En je kunt je workout en tijdstip daar op aanpassen!

11. Je kunt je beter concentreren

Door je in de buitenlucht even bezig te houden met andere dingen dan je werk en je to do list, kun je je daarna weer beter concentreren. Ik noemde het eerder al, maar je maakt je hoofd leeg en al je zintuigen worden even geprikkeld en opgefrist. Zeker als je de hele dag achter de computer zit, kan dit ontzettend goed helpen voor je concentratievermogen!

Tessa

Tessa is de oprichter van Hunger for Life. Een van haar grootste passies is sporten, naast filmen en bloggen. Ze houdt van lekker gezond eten en reizen. Ze mediteert graag en blogt ook over mindset en mindfulness.

2 Comments

  1. Is hardlopen met een muts mogelijk? Soms zo koud maar wil ook niet opeens heel warm krijgen en weet niet of het goed voor je is.

    • Hoi Chel, dat kan zeker! Ik zou dan wel kiezen voor een dunne muts, of nog beter, een hoofdband! Die bedekt alleen je oren en je voorhoofd, dan raakt je hoofd niet zo snel oververhit! Deze van fleece bijvoorbeeld. Zet ‘m op! (Letterlijk haha)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *