5 voordelen die ik ervaar van mediteren

Je heb het me vast al vaker horen roepen, “ik snap niet waarom niet iedereen dit doet!” en “mediteren is zó goed voor je!”. Ik kan me voorstellen dat je daar een beetje gek van wordt, zeker nu het steeds meer en vaker wordt geroepen. Scholen gaan ermee bezig, bedrijven nodigen instructeurs uit. Wat mij betreft is dat iets goeds.

Weet je, ik was ook niet erg enthousiast om met mediteren te beginnen. Ik was en ben een broodnuchtere Hollander die geen behoefte had aan yoga, mediteren, of iets anders zweverigs. Of überhaupt aan hulp, ik kon alles wel zelf en alleen. Nou, dat kon dus niet, en was ook vreselijk eenzaam. Ik had een burn-out en -dat heeft even geduurd- na een tijdje vond ik mijn vuur weer. Niet om weer keihard aan het werk te gaan, maar om uit dat gat te komen waar ik voor mijn gevoel in zat. De eerste stap die ik daarvoor nam, was een mindfulness cursus.

Nou zal ik je de rest van mijn ‘reis’ besparen, maar sindsdien denk ik “waarom doet niet iedereen dit?”. En waarom leren we dit niet gewoon al op school? En het mediteren ging echt VET slecht bij mij hè, soms nog wel. Maar dat is het; het kan niet slecht of goed gaan. Het is zoals het is. En daar oké mee leren zijn, dat is het een beetje. Ik geef je in ieder geval de voordelen van het mediteren voor als je het wilt proberen.

Voordelen van mediteren

Er zijn heel veel voordelen van mediteren, zat ‘langer leven’, ‘minder stress’ en ‘beter slapen’ redenen die wetenschappelijk zijn bewezen. Ik beschrijf hieronder welke voordelen ik nog dagelijks ervaar, en welke ik ook het belangrijkst vind.

Je komt dichter bij jezelf

Hoe gek dat ook klinkt, kom je dichter bij je ware zelf. Je bent als het ware even afgesloten van de buitenwereld, en dat in stilte. Je zult je geirriteerd of gefrustreerd voelen. Dat je dit van jezelf moet, dat het niet lukt, dat je been weer slaapt. Maar daardoor leer je jezelf beter kennen. Zeker als je besluit daar doorheen te gaan, en afstand te kunnen nemen van die frustraties. “Oké ik irriteer me dus, maar wat heb ik daar aan? Nee, niet zoveel. Goed, waar was m’n ademhaling ook alweer?” De Dalai Lama zei er wat moois over:

When you speak, you are only repeating what you already know.

But if you listen, you may learn something new.

Luister is naar je zelf, en naar je gedachtes. Maar van een afstandje, zonder oordeel.

Je leert rust in te bouwen

Door bijvoorbeeld ‘s ochtends te beginnen met mediteren, leer je rust te voelen. In ons hectische Westerse wereldje vinden wij het vaak moeilijk om rust te vinden of te máken. Daardoor zijn we ook weinig bezig met hoe we onszelf voelen. Als je de dag begint met een meditatie; door even te voelen ‘hoe’ je je voelt en door de rust in jezelf te vinden, kun je daar de rest van de dag van profiteren. Je kunt bijvoorbeeld ‘s ochtends een ‘intentie’ zetten en daar de rest van de dag op terug pakken.

Ook weet je hoe rust voelt, en hoe fijn dat voelt. Daardoor merk je ook sneller als je je gestresst, chaotisch of negatief voelt.

Je leert ademhalen

Dat kun je vast al, maar je leert GOED ademhalen. En bewust te zijn van je ademhaling. Zit die bijvoorbeeld heel hoog als je gespannen bent? Of ben je heel kortademig? Met mediteren is de makkelijkste stap om te beginnen: letten op je ademhaling. Dat leert je dus heel veel over hoe je ademt, en ook welk gevoel dat veroorzaakt. Probeer bijvoorbeeld is door je neus in te ademen, en door je mond uit. Of je hand op je buik te leggen, en die uit te zetten bij het inademen, en laten zakken bij het uitademen.

Je kunt meer aan

Door bijvoorbeeld je dag te beginnen met mediteren, waardoor je heel dicht bij jezelf bent, kun je gedurende de dag meer aan. Je begint de dag beslist, in rust en zo positief mogelijk. Dat geeft je kracht voor de rest van de dag. Door bewust te zijn van jezelf en je emoties, weet je ook welke situaties je aan wilt pakken, of beter kunt vermijden vandaag. Maar wat er ook op je pad komt, kun je veel meer aan dan dat je je dag negatief en zonder rust begint!

Je wordt bewuster

Je wordt je bewuster van je eigen emoties en van je eigen impuls reacties. Mediteren helpt je, zoals ik al zei, rust in te bouwen. Daardoor neem je ook makkelijker tijd om ergens op te reageren. Waar je eerste reactie voorheen misschien fel, onterecht of negatief (afhankelijk van je emotie), leer je afstand te nemen van de situatie en het met een open blik te bekijken, en dan te reageren. Je wordt je ook bewuster van hoe anderen zich voelen.

Mocht je voor het eerst gaan mediteren, gebruik dan bijvoorbeeld een app om het jezelf makkelijker te maken. Ik zet ook altijd graag een muziekje op, kan ook fijn zijn. Ik heb ook zelf een positieve ochtend meditatie voor je opgenomen!

Tessa

Tessa is de oprichter van Hunger for Life. Een van haar grootste passies is sporten, naast filmen en bloggen. Ze houdt van lekker gezond eten en reizen. Ze mediteert graag en blogt ook over mindset en mindfulness.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *