De ultieme oefening om snel te ontspannen

‘Snel’ en ‘ontspannen’ spreken elkaar een beetje tegen, vind ik. Beter ‘relaxed ontspannen’, toch? Of ‘langzaam ontspannen’! Maar ik kan me voorstellen dat je niet altijd tijd en ruimte hebt om uitgebreid te mediteren of een lange wandeling te maken. Maar dat je wel even behoefte hebt aan ontspanning, bijvoorbeeld op je werk. Of even snel op het moment dat je het gevoel hebt dat je ergens gestresst of onrustig van wordt. Nou, ik heb de ultieme oefening om snel te ontspannen voor je! Hij duurt minimaal 10 seconden en maximaal hoe lang jij wilt!

Vijfvinger oefening om snel te ontspannen

Zoek even een plekje waar je niet afgeleid wordt en waar je je ogen kunt sluiten. Dat kan ook de wc zijn! Ga relaxed zitten, voeten plat op de grond, rug recht. Leg je handen met de palmen omhoog op je benen en sluit je ogen. Adem even diep in en uit.

  1. Leg nu je duim op je wijsvinger. Denk nu terug aan een moment dat je fysiek heel moe was. Maar op een fijne manier. Bijvoorbeeld na een pittige workout of een lange wandeling. Een moe, maar voldaan gevoel. Probeer dat gevoel terug te halen en te voelen.
  2. Leg nu je duim op je middelvinger. Denk nu terug aan een moment van liefde. Een moment dat je voelde dat je heel erg van iemand houdt. Een fijn gesprek, samenzijn of dikke knuffel. Of natuurlijk de lovemaking met je liefde.
  3. Leg nu je duim op je ringvinger. Denk terug aan een compliment dat je kreeg. Herhaal het een paar keer en probeer het nu voor jezelf volledig en dankbaar te ontvangen. Jij bent dat compliment volledig waard. Voel dat even.
  4. Leg nu je duim op je pink. Denk nu terug aan een prachtige plek waar je ooit geweest bent. Waan je zo goed als je kunt op deze plek. Ruik de geuren die je daar rook, voel de warmte van de zon bijvoorbeeld op je huid, beeld de mensen die je daar bij je had bij je. Blijf even op deze plek en eindig dan wanneer je wilt de oefening.

Doe de oefening zo vaak als je wilt. Het is eigenlijk een manier om controle te nemen over je gedachten. Net als dat je kunt proberen op je ademhaling te letten, leid je met deze oefening jezelf af met andere, positieve gedachten. Hetzelfde kun je doen als je aan jezelf twijfelt, of als je bang bent dat iets ‘fout’ gaat. Kijk eens om je heen en noem de dingen om je heen op die je wel als positief ervaart!

Tessa

Tessa is de oprichter van Hunger for Life. Een van haar grootste passies is sporten, naast filmen en bloggen. Ze houdt van lekker gezond eten en reizen. Ze mediteert graag en blogt ook over mindset en mindfulness.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *