Je bent niet je werk – gelukkig zijn met jezelf

Gisteren kreeg ik de kans wat te vertellen op de alumniborrel van mijn opleiding op de Hogeschool van Amsterdam. Er werd mij niet gevraagd te vertellen over m’n werk, maar over mijn burn-out en vooral wat ik daarvan leerde. Ik vertel dan over mindfulness, mijn persoonlijke tips en tricks, en law of attraction. Naast nog 3 sprekers, moest er natuurlijk tijd overblijven voor het borrelen en netwerken 😉 Dus het moest kort en bondig, niet mijn sterkste punten. Maar het lukte, zelfs met een aantal leuke stellingen aan het eind.

De teamleider van mijn opleiding en organisator van de alumniborrels vroeg mij of ik afsluitend nog een gouden tip had. “Nee,” zei ik, want ik had er ook geen. Het is zo persoonlijk waar ieders grenzen liggen of hoe je het beste om kunt gaan met stress, ik geef alleen handvatten. Maar, wat ik er wel uitfloepte was: “Je bent niet je werk.” En die kwam aan, hoorde ik achteraf.

Je bent niet je werk

Mindfulness is eigenlijk bewustwording. Bewust zijn van het ‘nu’, bewust zijn van je lijf, bewust zijn van je gedachtes, bewust zijn van je gevoelens. En het kan zo diep gaan dat je bewust wordt van je ‘echte jij’, en dan kan je ultiem gelukkig zijn met jezelf.

Oefenen met mindfulness

Bewustwording begint met oefenen, net zoals je alles moet oefenen, voordat het plaats inneemt in je gedragspatroon. Voordat het eigen wordt en het in je routine past. Ik leerde mindfulness bijvoorbeeld in eerste instantie door bijvoorbeeld een hele maaltijd bewust te eten. Dus niet met m’n telefoon erbij, niet met de krant erbij, niet naar binnen werken zonder te proeven. Dan ga je dus wat trager eten, echt proeven, structuur en smaak, en echt genieten! Maar dat moest bijvoorbeeld ook met tandenpoetsen, zonder afleiding bewust tandenpoetsen, da’s moeilijk!

Mediteren

Zoals je weet ben ik fan van mediteren. Het is ook iets wat je leert met mindfulness. Omdat dit de beste manier is om niets te doen. Om volledig met jezelf te zijn. Er zijn veel verschillende manieren van mediteren. Je kunt geleid worden door een stem, met bijvoorbeeld een Bodyscan. Dan word je volledig bewust van je lichaam en hoe dat voelt, en waar je misschien spanning vast houdt. Of een muzikale meditatie, waarbij je zelf het werk doet, en bijvoorbeeld vooral op je ademhaling let.

Je bent ook niet je gedachten

Oefening baart kunst, en op een gegeven moment leer je dat je niet je gedachten bent. Je leert op een dieper, intuïtief niveau te voelen wat jou wel of niet raakt, wat jou wel of niet interesseert en wat voor jou wel of niet belangrijk is. Je leert dus dat gedachten van onzekerheid, slechts gedachten zijn, en niet wie jij echt bent. Dus ‘ik kan dit niet’ is slechts een gedachte, en jij hebt het wel in je om ‘het te kunnen’. Je leert ook afstand te nemen van situaties of meningen van anderen, en van je eigen negatieve gedachten. Je leert dat je snel wilt reageren op een ‘prikkel’. Maar dat je ook rust kunt inbouwen: prikkel – bekijk van een afstand, vind vanuit rust de juiste reactie – reactie.

Werkstress

Dit kun je dus ook toepassen in je werk. Zeker als je een stressvolle, veeleisende (noem het hoe je het wilt noemen) baan hebt, kun je voor jou een manier vinden om zelf rustig en zo min mogelijk gestresst te worden. Stress is een natuurlijke reactie van ons lichaam, en vaak kunnen we het ook gebruiken om langer, beter of scherper te presteren. Alleen, voor iedereen is een bepaalde mate van stress de grens. Onder de grens voelt het goed, geeft het je kracht of motivatie, boven de grens wordt je erdoor leeggezogen en heeft het een negatieve invloed op je humeur en emoties.

Je bent niet je werk

Maar wat ik bedoelde met ‘je bent niet je werk‘, was dat we ons daar soms teveel mee identificeren. Maar dan doe je jezelf te kort. Een baan is namelijk maar een baan. En ja, die neemt het meest van je tijd in beslag, maar dat betekent niet dat je je erin moet verliezen. Als ik je vraag een prioriteitenlijstje te maken, en op te schrijven wie of wat de belangrijkste mensen/dingen voor jou zijn, wat komt daar dan uit? Mijne wordt:

  1. M’n vriend en familie
  2. Vrienden
  3. Sport
  4. Werk
  5. Reizen

Wees niet te twijfelachtig of streng, mijn lijstje verandert ook voortdurend. Wat komt er nu als eerst in je op?

En maak dan eens een lijstje waar je -van veel naar weinig- de meeste tijd aan besteedt. Mijne is dan:

  1. Werk
  2. M’n vriend en familie
  3. Sport
  4. Vrienden
  5. Reizen

Ik wil je hiermee duidelijk maken dat je niet je werk bent. En jij bent ook niet een van bovenstaande lijstjes, maar die helpen je misschien wel in te zien hoe je prioriteiten verdeeld zijn. Onthoud dat als jij blij bent, enthousiast, gelukkig, vrolijk (iets positiefs), dan ben je jezelf. En dan kun je gelukkig zijn met jezelf.

Tessa

Tessa is de oprichter van Hunger for Life. Een van haar grootste passies is sporten, naast filmen en bloggen. Ze houdt van lekker gezond eten en reizen. Ze mediteert graag en blogt ook over mindset en mindfulness.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *