Krachttraining voor vrouwen

Net als veel andere vrouwen wilde ik nooit met gewichten trainen of fitnessen. Want a. dat was saai en b. dan kreeg ik zo’n mannelijk lichaam. Nu ben ik er achter dat niks minder waar is. Krachttraining is ook voor vrouwen! Ik heb onwijs veel plezier in het fitnessen en vind krachttrainen het allerleukste. En nee, ik zie er niet uit als een man, check m’n progress foto’s:

Voor en na krachttraining

Misschien zie je niet veel verschil in de foto’s (ik wel!), maar ik beloof je dat dat verschil er wel is. Zowel in vetpercentage, spierkracht en conditie als in hoe ik me voel in mijn lichaam. Ik zal je vertellen hoe ik plezier heb gekregen in het krachttrainen, en wat het zo leuk maakt.

Trainingsschema

Ten eerste hadden mijn gymbuddy en ik natuurlijk een trainingsschema nodig. Op onze sportschool kon je daar wel een afspraak met een trainer voor maken, maar liever deden we het eigenlijk zelf. Dus is het begonnen met een schema via Google ‘krachttraining voor vrouwen’. Waarvan ik nog steeds niet snap waarom er ‘voor vrouwen’ bij staat, misschien omdat wij ook benen trainen HAHA.

Laat je inspireren

Door inspiratie op te doen op pinterest en instagram, maar ook door naar anderen te kijken in de gym, wilde ik ook zelf een trainingsschema maken. Ik zocht via social media naar ‘krachttraining voor vrouwen’, maar uiteindelijk wist ik zelf welke spiergroepen ik belangrijk vind. Mijn schema’s zijn gebaseerd op drie keer per week trainen. Één keer biceps en rug, één keer benen en billen, één keer triceps, borst en schouders. Op die manier belast je ook niet dezelfde spiergroepen achter elkaar. En door zelf je schema te maken, kun je oefeningen toevoegen die je zelf leuk vindt! Om je op weg te helpen zodat jij ook plezier kunt krijgen in krachttrainen, plaats ik hieronder een van mijn eerste trainingsschema’s.

Gymbuddy

Natuurlijk is het altijd een goede tip om met een vriend of vriendin te gaan trainen, veel gezelliger. Ga het liefst met iemand trainen die op jouw niveau traint, zodat je je niet telkens hoeft aan te passen of je rot hoeft te voelen over jouw niveau. En anders, don’t worry, elk lichaam is anders, you’ll get there! Mijn gymbuddy is een danseres: superfit en met onwijs krachtige benen. Maar mijn armen zijn sterker, en we trainen hetzelfde! Niet teveel op letten.

Resultaten boeken

Het leukste aan krachttraining vind ik dat ik echt resultaat zie! Ik doe niet veel cardio: het liefst maar 5 min om even op te warmen. En toch val ik af. Dit komt onder andere doordat je met meer spierweefsel in ruststand meer calorieën verbrandt. Daarnaast gebruik ik een schema met oefeningen voor 4 of 5 weken. Dan maak ik weer een nieuw schema en worden de oefening dus ook niet snel saai. Ik wissel tijdens deze periode wel van volgorde van oefeningen, dat helpt om je spieren weer anders te prikkelen. Door de lengte van een maand, zie je ook progress in je kracht, doordat je bijvoorbeeld aan het eind van de maand met meer gewicht kan squaten.

Let’s go

Ik hoop dat ik je kan inspireren om het ook eens te proberen. Het belangrijkste: maak het leuk voor jezelf! Ga met een maatje, hou je progress bij door te wegen of foto’s te maken, werk naar een doel toe! LET’S GO!

 

Tessa

Tessa is de oprichter van Hunger for Life. Een van haar grootste passies is sporten, naast filmen en bloggen. Ze houdt van lekker gezond eten en reizen. Ze mediteert graag en blogt ook over mindset en mindfulness.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *