Thuis niet kunnen ontspannen: 9 tips

Hopelijk is ‘thuis’ voor de meeste mensen een baken van rust. De plek waar je de deur open gooit, je tas op de grond kunt laten vallen, waar je hard zucht en glimlacht omdat je weet dat je deze dag weer hebt overleeft. HALLO melodramatica. Haha, maar je voelt ‘m toch? Ik zelf herken dit gevoel van thuis ook. Ik kan dit gevoel ook bij anderen thuis ervaren, bij m’n ouders of goede vrienden.

Maar ik kan ook wel eens moeite hebben om thuis te ontspannen. Mensen die wel eens thuis werken, zullen dit denk ik herkennen. Hoewel het heerlijk kan zijn om niet de deur uit te hoeven voor je werk, en je eigen tijden te kunnen bepalen, is het op deze manier ook moeilijker je werkdag af te sluiten. Of om je werk te negeren als je vrij bent.

Zelfs als je nooit thuis werkt, zal je ‘(t)huis’ wel is werk veroorzaken. Ik bedoel, aan een huishouden komt geen eind toch? Er is altijd wel vaat, was, vies beddengoed, ramen die gelapt moeten of stof wat gezogen moet. Voor iedereen die méér moet, kan of wil ontspannen thuis, hierbij mijn tips!

1. Maak een lijstje

Ben je lekker thuis, vrij van werk of net klaar met werk.. Of je moet nog beginnen? En ben je maar aan het rennen en vliegen? Want je moet voorbereiden, of het avondeten moet op het vuur, of je moet wel echt die was doen.. Pas even op de plaats en maak een lijstje. Wat spookt er nu allemaal in je hoofd, en kun je dat opdelen in actiepunten? En kun je die actiepunten vervolgens opdelen in prioriteiten en dingen die ook wel later kunnen? Die staan dan op je lijstje, dus kunnen uit je hoofd!

2. Organiseer een werkplek

Werk je dus inderdaad wel eens thuis, kijk dan of je een werkplek kunt organiseren. Kun je dit beperken tot 1 vaste plek, waar je bijvoorbeeld niet daarna wilt ontspannen. Dus is dat de eettafel (omdat je net als ik gewoonweg geen extra ruimte hebt 😛 ), kijk dan of je op een andere plek aan de tafel kunt werken, dan waar je later gaat zitten om te eten. Dit klinkt misschien gek, maar zo kun je wel de werktijd goed onderscheiden van de ‘thuis’ tijd.

3. Organiseer een ontspanplek

Net zoals je dat met je werkplek doet, zou je ook een plekje kunnen regelen voor ontspanning. Hopelijk zijn dat de meeste plekken in je huis: je slaapkamer, je badkamer, je woonkamer. Maar hoe leuk is het om een speciaal plekje voor jezelf te maken waar je heerlijk kunt relaxen. Dat kan gewoon een klein hoekje van de ruimte zijn, ik kan me voorstellen dat je geen kamers over hebt. Een plekje met een kussentje en een kaarsje om te mediteren, of bijvoorbeeld een lekkere hangstoel. Of letterlijk een hangstoel! Ik mocht laatst deze prachtige hangstoel uitzoeken bij Tropilex, supergaaf toch. En perfect om te relaxen, want je kunt alleen maar ‘hangen’ ;). Ik zal een foto plaatsen als hij hangt!

4. Maak jezelf moe

Doe een at home workout! Dat kan yoga zijn (check het Youtube kanaal Yoga with Adriene), een heftige HIT workout of lekker wat krachttraining. Je hoeft er de deur niet voor uit, voelt je nuttig en je kunt daarna heerlijk, verantwoord relaxen! Ik schreef al eerder een blog over hoe bewegen je kan helpen als je vast zit. Naast dat het een goede vorm van ontspanning is, maak je jezelf ook te moe om je zorgen te maken over kleine dingen thuis! En TADA, laat ik nou een full body workout voor thuis voor je paraat hebben! Zet ‘m op!

5. Plan je huishouden, of niet

Tja, wat moet je hier nu mee, hè? Wat ik bedoel is: doe wat voor jou werkt, waar jij relaxed van wordt. Voor sommige mensen houdt dat in dat ze misschien het huishouden het liefst verdelen over de week. Elke zaterdag even stofzuigen bijvoorbeeld, en op vaste dagen de was doen. Elke maandag even de rommel op te ruimen. Voor een ander kan het lekker zijn om één deeldag alles achter elkaar te doen. Doe wat voor jou werkt en zit er ook niet over in als je er een keer géén zin in hebt. Kan gebeuren toch. Moet er echt gewerkt worden, zet dan lekker een muziek je aan of een leuke podcast om het leuker te maken voor jezelf!

6. Vergroen je huis

Het is bewezen dat planten je stress verlagen en kalmerend werken. Proberen kan geen kwaad toch? Neem een cactus of vetplant als je niet zo’n goede plantenmoeder bent ;). Of als je gezegend bent met een tuin, ga lekker in je tuin aan de slag. Leg een klein kruidentuintje of bloemenperkje aan. Nog beter: zorg voor een chillplek in je tuin om van al je groen te genieten! Een hangmat is daarvoor een echte aanrader, daar kun je niet gespannen in liggen!

7. Wat zijn je hobby’s?

Heb je deze vraag ook al sinds de vriendenboekjes-tijd niet gehoord? Maar seriously, wat doe je graag in je vrije tijd, alleen, thuis? Lees je graag een boek? Sta je graag in de keuken te bakken of koken? En ga ook gewoon terug naar die tijd: zou je het niet weer eens chill vinden om te puzzelen of tekenen? Kan super meditatief zijn, en dus heel ontspannend! Pak deze week eens een oude of nieuwe hobby op!

8. Plan ontspanmomenten

Plan bijvoorbeeld ‘s ochtends voordat je naar werk vertrekt, of ‘s middags als je thuis komt, of na het eten (whatever works for you) een momentje van rust in. Mediteer bijvoorbeeld tijdens zo’n moment, of luister een rustig muziekje. Ik nam eerder al een positieve ochtend meditatie voor je op. Is dat niks voor jou, doe dan een ontspanningsoefening. Dat kan gewoon met je ademhaling, focus je op ademhalen naar je buik en tel je adem bijvoorbeeld. Ik heb ook eerder geschreven over de ultieme oefening om snel te ontspannen, check het!

9. Denk aan vakantie

Ligt er al eentje in het verschiet..? Ga daar dan alvast lekker plannen voor maken, waar ga je heen, wat is daar te doen, wat moet je aan en wat kan je er eten?? Net geweest, of voorlopig even niet weg? Ga met je foto’s van oude vakanties aan de slag. Liggen altijd in een verstopt mapje op je laptop te verstoffen toch? Maak weer eens een ouderwets album, of gewoon een collage voor aan je muur!

Tessa

Tessa is de oprichter van Hunger for Life. Een van haar grootste passies is sporten, naast filmen en bloggen. Ze houdt van lekker gezond eten en reizen. Ze mediteert graag en blogt ook over mindset en mindfulness.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *