Waarom een eiwitshake na het sporten?

Tegenwoordig kun je allerlei poeders, repen, drankjes en supplementen nuttigen ten behoeve van je sportprestaties. Ik ken ze ook nog niet allemaal, maar lees me graag zo goed mogelijk in over de stofjes, werking en het nut van al deze voeding. Welke ik in ieder geval gebruik, zijn eiwitpoeders, waar ik shakes van maak. En van magnesium en visolie tabletten. Ik vertel je hieronder waarom en wanneer ik van mijn eiwitshakes geniet!

Waarom eiwitshakes?

Zeker als sporter wil je voldoende eiwitten binnenkrijgen. Ik vertel je hieronder waarom. Je kunt hiervoor op je voeding letten; hoeveel eiwitten krijg jij met dierlijke ofwel plantaardige producten op een dag al binnen? Een makkelijke manier om je eiwitten aan te vullen, zijn eiwitshakes.

Voordelen van eiwitshakes

Buiten dat het lekker is, drink ik de eiwitshakes om verschillende redenen. Het aanvullen van je eiwitten is, zeker als je veel sport, onwijs goed. Ik geef je de voordelen van extra eiwitten(shakes).

1. Minder spierpijn

Dit vind ik het leukste voordeel. Eiwitten helpen het lichaam, en vooral de spieren, herstellen na inspanning. Dat doen ze door spierglycogeen te herstellen, de brandstof die je gebruikt tijdens inspanning. En door schade aan spieren, die ontstaat door krachttraining, te herstellen.

2. Vetverlies

Mensen die willen afvallen denken vaak meteen aan gewicht verliezen. Alleen, als je gezond wil afvallen, wil je vooral vet verliezen, en spiermassa behouden, toch? Een eiwitrijk dieet zorgt ervoor dat je vetpercentage verlaagt, maar dat je je spieren behoudt!

3. Verzadigd gevoel

Zeker als je wilt afvallen, en dus wilt zorgen voor een calorietekort, kun je snel last hebben van een hongerig gevoel. Het eten (of drinken dus) van meer eiwitten helpt hierbij. Ze geven je sneller een voller gevoel en dus een verzadigd gevoel, waardoor je je aan je dieet kunt houden.

4. Sterker worden

Spieren bestaan voor een groot gedeelte uit eiwitten. Meer eiwitten eten of drinken, betekent dus meer spiermassa bouwen, betekent dus sterker worden. Ook helpt het je spieren, zoals hiervoor al gezegd, herstellen na een krachttraining.

5. Minder blessures

Dit is een doordenkertje, maar wel belangrijk. Naarmate je ouder wordt, neemt je spiermassa af en krijg je sneller last van blessures en andere lichamelijke ouderdomskwaaltjes. Zoals gezegd, een eiwitrijk dieet zorgt (samen met training uiteraard) voor meer spiermassa, en voorkomt dus ook blessures!

6. Schoonheid

Beauty, really? Yes, really! Eiwitten zorgen voor sterkere botten, maar ook voor een mooiere huid, mooier haar en nagels!

Mijn favoriete eiwitshake

Ik heb verschillende shakes geprobeerd, maar mijn favoriet blijft de Whey Perfection eiwitshake van Body&Fit. Ik vind vanille het lekkerst, maar hij is verkrijgbaar in meerdere smaken. Ook kun je kiezen voor een bus met poeder voor 12 shakes, tot een voor 162 shakes! Ik heb altijd die van ruim 2 kilo, voor 81 shakes. Er zit een schepje bij en het is handig om er een shakebeker bij te bestellen. Dan doe je 250ml melk of water in je beker, en een scoop poeder. Even schudden en genieten maar!

Wanneer drink je de eiwitshake?

Ik drink m’n shake vaak na het sporten. Dat kan ook voor het sporten. Ik vind het een fijn idee om de eiwitten kort voor of na m’n workout binnen te krijgen. Om terug te komen op de voordelen; om meer spiermassa te kunnen aanmaken en sneller te herstellen na een krachttraining. Maar in principe kun je je eiwitten op elk moment van de dag aanvullen. Dus als jij graag ‘s ochtends met opstaan een shake drinkt, maar pas ‘s avonds traint, is dat ook prima. Over het algemeen is het gewoon goed om te weten hoeveel eiwitten je op een dag binnen krijgt en of het dus voor jou nodig is om ze aan te vullen.

Hoeveel eiwitten heb je nodig?

Uit onderzoek blijkt dat je voor spierontwikkeling ongeveer 1,8 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht per dag nodig hebt. Sport je veel, kun je voor het gemak dus 2 gram per kilogram lichaamsgewicht rekenen. In mijn eiwitshakes zitten ongeveer 23 gram eiwitten per shake. Ik zou je niet aanraden zoveel shakes per dag te drinken tot je aan je 2 gram per kilo lichaamsgewicht zit. Probeer je eiwitten uit je voeding te halen, zoals uit dierlijke producten: vlees, vis, melkproducten en eieren. Of uit plantaardige producten: graanproducten, peulvruchten, noten en paddenstoelen. Met je shake kun je dit makkelijk aanvullen, mocht je nog niet aan je gewenste hoeveelheid eiwitten per dag zitten!

Tessa

Tessa is de oprichter van Hunger for Life. Een van haar grootste passies is sporten, naast filmen en bloggen. Ze houdt van lekker gezond eten en reizen. Ze mediteert graag en blogt ook over mindset en mindfulness.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *